Cauciucurile de iarna, cunoscute si ca pneuri de zapada, cauciucuri pentru zapada, sau cauciucuri termice si, uneori, cauciucuri lamelare, sunt o tipologie de pneuri ale caror caracteristici le fac foarte potrivite utilizarii in lunile de iarna, cand conducerea autovehiculelor devine mai dificila datorita suprafetelor strazilor reci, umede si noroioase.
Sunt tot mai multi automobilistii care, in perioada intre jumatatea lunii noiembrie si jumatatea lunii aprilie aleg sa monteze pneuri invernale care, printre altele, reprezinta una din posibilitatile ce permit circulatia in zone stradale in care pe anumite perioade ale anului, exista obligativitatea de a monta mijloace antiderapante.
Multi sunt tentati a se gandi la pneurile invernale ca la un substitut al lanturilor de zapada; in realitate, cauciucurile reprezinta ceva mai mult decat o interesanta solutie la enervanta montare a lanturilor de zapada, operatie pe care automobilistii nu o agreaza mult, iar pentru multi dintre ei este o operatiune dificila.
Principalele caracteristici care disting pneurile de iarna de alte tipuri de cauciucuri sunt in esenta trei: prezenta a numeroase lamele, prezenta unor santuri mai largi si mai profunde, o compozitie, in special bogata in siliciu.
Caracteristica de buna aderenta a pneurilor invernale este garantata de un amestec special, bogat in siliciu si de structura desenelor din suprafata cauciucului; totul este studiat pentru o mai buna priza si o mai buna tinuta pe strada. Fata de cauciucurile de vara, cele de iarna sunt structurate in asa fel incat: consimt un mai bun drenaj al apei (cu consecinta reducerii efectului de acvaplanare); maresc retinerea zapezii (cu consecinta maririi tractiunii, deoarece priza intre zapada si zapada este mai buna decat aceea intre cauciuc si zapada; permit cresterea temperaturii mai usor si mai rapid (amestecul bogat in siliciu consimte o mai buna aderenta pe strada cand temperatura scade sub 7 grade Celsius, temperatura care poate fi definita ca „iarna pneurilor”.
Compozitia cauciucurilor invernale reprezinta un aspect important intrucat este principala responsabila pentru aderenta cauciucurilor atat in faza de franare, cat si la accelerare, dar garanteaza o buna priza si pe portiunile de strada in coborare si un optim control chiar cand asfaltul este complet uscat.
Lamelele sunt responsabile de asa numitul „efect gheara”; de fapt lamelele functioneaza ca niste mici gheare care se agata in sol, contribuind la o mai buna aderenta.
O alta importanta caracteristica a pneurilor invernale este aceea ca permit o notabila reducere a distantei de franare.
Pentru cei care vor sa economiseasca in achizitia pneurilor invernale, se consiliaza cautarea pe internet, numeroase magazine cu piese auto online oferind si acest tip de cauciucuri.