Schimbarea climatica este o problema reala, ale carei consecinte le resimtim din ce in ce mai frecvent. Cu siguranta, ninsorile din aprilie sau mai si temperaturile de 20 de grade Celsius din ianuarie au un impact puternic asupra mediului inconjurator.
Un impact la fel de puternic il au si asupra anvelopelor. Coeficientul de aderenta la franare, manevrabilitatea automobilului si consumul de combustibil variaza foarte mult in functie de temperatura anvelopei. Aceasta este influentata direct de temperatura exterioara, de starea carosabilului si de modul in care este manevrata masina.
Cat de puternic sunt influentate anvelopele de schimbarile climatice?
Mult! In Romania, anvelopele comercializate sunt construite in asa fel incat sa faca fata capriciilor pe care le au anotimpurile. Tocmai de aceea exista anvelope de vara si anvelope de iarna. Cele de vara sunt mai tari, in asa fel incat sa nu se topeasca la temperaturi foarte mari, in timp ce anvelopele de iarna sunt mai moi, pentru a adera mai bine la carosabilul inghetat.
Problema aparuta atunci cand vara isi face simtita prezenta pe timp de iarna iar iarna isi face de cap in iulie este una evidenta, in conditiile in care niciun sofer nu poate sa fie pregatit cu anvelopele potrivite.
Cum reactioneaza anvelopele de iarna la temperaturi ridicate?
Desi legislatia nu interzice folosirea anvelopelor de iarna pe timpul verii, este indicat ca odata ce temperatura din aer creste peste 7 grade Celsius acestea sa fie schimbate. Motivele tin atat de manevrabilitate, cat si de siguranta. Anvelopele de iarna sunt ceva mai moi, in asa fel incat sa nu se intareasca odata cu scaderea temperaturii. Acest lucru nu este foarte eficient pe timp de vara, insa, atunci cand anvelopele de iarna reusesc sa aduca o serie de dezavantaje:
- Scad manevrabilitatea automobilului;
- Cresc distanta de franare. S-a ajuns la concluzia ca la temperaturi intre 11 si 26 de grade Celsius, distanta de franare a anvelopelor de iarna este cu 4 metri mai mare decat distanta de franare a celor de vara, la o viteza de 80 de km pe ora.
Cum reactioneaza anvelopele de vara la temperaturi mici?
Lucrurile sunt mult mai neplacute in momentul in care sunt folosite anvelope de vara pe timp de iarna. Atunci cand temperatura scade sub zero grade Celsius, cauciucurile de vara tind sa se intareasca foarte tare si sa creasca extrem de mult distanta de franare. In plus, faptul ca profilul nu este lamelar, genereasca riscul de derapare.
Cat de bune sunt anvelopela all season?
Pe langa anvelopele de iarna si de vara exista si varianta unor anvelope all season, care sunt acceptate din punct de vedere legal in ambele anotimpuri. Avantajul unui astfel de set de cauciucuri este faptul ca elimina o serie de cheltuieli: nu necesita doua randuri de anvelope, nu necesita schimbari atunci cand vine primavara si atunci cand vine toamna.
Anvelopele all season sunt indicate, insa, doar pentru masinile de clasa mica si compacta. Cu cat masina este mai mare si mai grea, cu atat sunt mai necesare niste anvelope dedicate.
De asemenea, anvelopele all season sunt destinate soferilor care nu ruleaza foarte mult de-a lungul unui an. Daca parcurgi mai mult de 10 000 de km, este bine sa optezi pentru anvelope de vara, respectiv de iarna.
Intrebari si raspunsuri pe care si le pune orice sofer
- Care este data la care trebuie sa fie schimbate anvelopele? Multi soferi considera ca este 1 noiembrie. De asemenea, exista foarte multi soferi care cred ca temperatura influenteaza nevoia schimbarii si odata ce aceasta ajunge la sub zero grade Celsius, anvelopele de iarna trebuie sa imbrace rotile. De fapt, legislatia nu impune o anumita data. Conform ordonantei de guvern 5/2011, anvelopele de iarna sunt obligatorii doar atunci cand carosabilul este acoperit de zapada, gheata sau polei. Totusi, specialistii recomanda ca atunci cand temperatura scade sub 7 grade Celsius sa se ia in considerare schimbarea, deoarece cauciucul din anvelopele de vara incepe sa se intareasca.
- Cum recunosti anvelopele de iarna?Exista mai multe marcaje dupa care le poti recunoaste. Unul dintre ele este simbolul „M+S” iar cel de-al doilea este simbolul unui munte cu 3 varfuri si cu un fulg de zapada in interior. Daca vrei performante maxime trebuie sa te orientezi spre anvelopele marcate cu munte si fulgi. Cele M+S sunt anvelope de zapada doar din punct de vedere al reglementarii, insa nu sunt testate obligatoriu pentru performanta maxima.
- Ce se intampla daca automobilul nu este dotat cu anvelope de iarna atunci cand este zapada pe carosabil? Sanctiunile sunt destul de grave si implica pana la 20 de puncte de penalizare, amenda de pana la 2900 de lei si retinerea certificatului de inmatriculare.
- Ce se intampla daca automobilul nu este dotat cu anvelope de vara pe timp de vara? Nimic din punct de vedere legal, insa apare riscul urias de franare pe o distanta mult mai mare decat ar fi normal. De asemenea, condusul este mult mai inconfortabil.
Mituri in care este bine sa nu crezi atunci cand citesti despre anvelopele de iarna
- Sunt bune doar pe zapada. De fapt, acestea sunt construite sa aiba aderenta buna pe orice carosabil, atata vreme cat temperatura este scazuta. Functioneaza foarte bine pe polei, gheata zapada sau noroi;
- Sunt performante si pe timp de vara datorita profilelor adanci. Nimic mai fals. Pe timp de vara suprafata de rulare a anvelopei se uzeaza foarte repede iar distanta de franare creste.
- Trebuie asteptata prima zapada pentru montare. Nu! Daca vrei sa te folosesti de anvaelopele de iarna cat mai corect, este bine sa le montezi atunci cand temperatura scade sub 7 grade Celsius.
Pentru mai multe informatii utile si raspunsuri la toate intrebarile despre cauciucuri, poti intra pe https://www.cauciucuridirect.ro/faq