Problemele de natura logopedica nu se refera doar la imposibilitatea copilului de a emite sunete. Un specialist in logopedie evalueaza, de asemenea, anumite aspecte ce pot influenta dezvoltarea limbajului, cum ar fi abilitatile motrice.
Atunci cand vorbim de abilitati motrice, ne referim la postura corporala, la mers, la urcarea si coborarea treptelor, la coordonarea bimanuala, la orientarea temporo-spatiala, dar si la aspecte ce tin de partea psihomotrica.
Mult mai vast si mai complex decat am putea crede, domeniul de activitate al logopezilor include aspecte precum dificultati legate de articulare, pronuntie si tonalitate, intarzieri de vorbire, tulburari de ritm si fluenta, tulburari de alimentatie, deglutitie, probleme legate de intelegerea limbajului, dificultati de rationament si comunicare functionala, discriminare auditiva, tulburari de scriere, citit si calcul, existenta unui vocabular sarac, etc.
Mai mult decat atat, logopezii iau in vedere alimentatia copiilor cu care lucreaza. Este bine cunoscut faptul ca diversificarea alimentara este extrem de importanta in cadrul dezvoltarii copilului, aceasta realizandu-se inca din primul an de viata, cand are loc trecerea de la alimente lichide si pasate la mancare solida.
In cazul in care copilul se confrunta cu tulburari alimentare, este posibil sa apara consecinte asupra dezvoltarii limbajului sau. De pilda, un copil care nu reuseste sa consume alimente solide este supus riscului de a nu-si dezvolta in mod corect aparatul fonoarticulator, acesta fiind responsabil de aparitia limbajului.
In ceea ce priveste tulburarile de vorbire si de limbaj, logopezii trateaza urmatoarele aspecte:
Tulburarile de articulatie. Acestea se refera la incapacitatea de a forma corect anumite sunete de cuvinte. Un copil cu o astfel de tulburare de vorbire poate scadea, schimba, distorsiona sau adauga sunete cuvintelor.
Tulburarile de fluiditate. Acestea afecteaza fluxul, viteza si ritmul vorbirii. Balbairea si aglomeratia sunt tulburari de fluenta. O persoana balbaita intampina probleme in a scoate sunete fluide, avand discursuri blocate, intrerupte sau cu repetari de cuvinte.
Tulburarile de rezonanta. Acestea apar atunci cand blocarea sau obstructia fluxului de aer obisnuit din cavitatile nazale sau orale modifica vibratiile responsabile de calitatea vocii. Se intampla si daca valva velofaringiana nu se inchide corect.
Tulburarile receptive. O persoana ce prezinta o tulburare receptiva a limbajului are probleme in a intelege si a prelucra ceea ce spun altii. Acest lucru il poate determina sa para neinteresat atunci cand cineva vorbeste, sa aiba probleme in a urmari indicatiile sau sa aiba un vocabular limitat.
Tulburarile expresive. Tulburarile expresive ale limbajului fac referire la dificultatea de a transmite sau exprima informatii. Daca ai o astfel de tulburare, este posibil sa intampini probleme in a forma propozitii exacte. De multe ori, tulburarile expresive sunt asociate cu deficiente de dezvoltare, cum ar fi sindromul Down, dar si cu pierderea auzului. Pot rezulta, de asemenea, dintr-o trauma la nivelul capului sau din diverse afectiuni medicale.
Tulburarile cognitiv-comunicative. Dificultatea de a comunica din cauza unei leziuni a partii creierului care controleaza capacitatea de a gandi este denumita tulburare cognitiv-comunicativa. Poate duce la probleme de memorie, de rezolvare a problemelor si la dificultati de vorbire sau de ascultare. Poate fi cauzata de probleme biologice, cum ar fi dezvoltarea anormala a creierului, anumite afectiuni neurologice, leziuni ale creierului sau de un accident vascular cerebral.
Cu cat este mai timpurie, cu atat mai benefica este interventia logopedului.
Este esential ca interventia logopedului sa aiba loc cat mai devreme, iar parintele copilului sa fie prezent la orele de logopedie ale acestuia inca de la inceput pentru a invata tehnicile de lucru ale specialistului si a le pune in practica acasa.
Psihologii logopezi sunt de parere ca, pentru a avea parte de o dezvoltare armonioasa, este recomandat ca, inca din primele luni de viata, parintii sa ii cante micutului, sa ii recite poezii, sa ii citeasca povesti, sa ii arate obiectele desenate din carti si sa verbalizeze actiunile ce au loc in jur. Totodata, parintii il pot stimula pe micut pe aria motrica prin masaj, prin jocuri cu mingea si luand parte impreuna la fel si fel de activitati senzoriale.