Transportul agabaritic este transportul unor obiecte cu o masa foarte mare si cu dimensiuni care nu permit transportul prin mijloace conventionale. De regula, un transport agabaritic presupune mutarea unor obiecte cu masa intre 1 si 1000 de tone si cu dimensiuni de peste 100 de metri ( pe inaltime sau pe latime)
In Romania, cel mai mare transport agabaritic a fost reprezentat de un convoi cu greutate de 676 de tone. Transportul s-a realizat pe Dunare iar cea mai mare piesa a sa a fost un rezervor de 405 tone.
Transportul agabaritic nu poate fi realizat oricand si de oricine. Exista niste legi stricte in acest sens. Pentru o persoana fizica, este interzisa depasirea masei totale maxime admise pe drumurile publice.
Cei care doresc sa transporte produse agabaritice trebuie sa obtina o autorizatie speciala de transport si sa se incadreze intr-una dintre urmatoarele categorii:
1. Incarcatura vehiculelor trebuie sa fie indivizibila. Asta inseamna ca nu poate fi impartita in doua sau mai multe incarcaturi.
2. Sunt vehicule fara incarcatura, care au o dimensiune foarte mare. Acestea trebuie sa depaseasca 3.5 tone pentru axa simpla, 6 tone pentru axa dubla ( in tandem ) si 7 tone pentru axa tripla.
Ce trebuie sa stie cei care urmeaza sa transporte o incarcatura agabaritica?
In primul rand, trebuie sa stie conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca. Un vehicul utilizat pentru un astfel de transport este obligat prin lege sa fie echipat cu o serie de dispozitive de semnalizare:
- Panouri de avertizare cat mai vizibile. Acestea trebuie sa fie inscriptionate cu ” Transport exceptional” sau ” Atentie, gabarit depasit”
- Dispozitive de avertizare luminoasa. Acestea trebuie sa fie de culoare galbena si sa fie intermitente. Locul unde trebuie sa fie montate dispozitivele este cabina vehiculului. Scopul este acela de a fi vizibile chiar si de la distante de 100 de metri, atat din fata, cat si din spate sau lateral. In cazul in care vehiculul nu este suficient de inalt incat sa se incadreze in conditilile de mai sus, se poate instala un dispozitiv special de avertizare luminoasa, pus in spatele incarcaturii.
- Dispozitive de semnalizare rutiera ce trebuie sa fie montate pe carosabil in cazul in care vehiculului agabaritic stationeaza.
Cum decurge un transport agabaritic?
In primul rand, transportul trebuie sa fie planificat. In functie de dimensiunile si greutatea marfurilor, se va alege vehiculul necesar pentru transport, traseul pe care acesta il va urma si intervalul orar la care va circula.
Pentru un transport eficient trebuie sa se gaseasca o varianta optima, care sa nu implice costuri foarte ridicate, insa in acelasi timp sa respecte legislatia.
Gasirea traseului poate sa fie o reala provocare, in conditiile in care exista numeroase drumuri si portiuni de drumuri cu restrictii. Acesta trebuie sa respecte o serie de criterii:
- Sa nu aiba restrictii;
- Sa fie realizat in cel mai scurt timp posibil;
- Sa fie realizat in conditii optime pentru produsele transportante;
- Sa se faca doar dupa ce s-au obtinut toate autorizatiile si avizele din partea autoritatilor;
In general, firmele care se ocupa de transport agabaritic au un traseu de baza si unul sau doua trasee alternative pentru care obtin avize, in asa fel incat sa evite orice fel de problema.
Daca provocarile legate de traseu si partea legislativa sunt rezolvate, urmeaza sa fie rezolvate provocarile legate de incarcarea si descarcarea marfurilor. Acestea pot fi destul de mari, deoareca manipularea unor elemente de cateva tone poate fi foarte periculoasa pentru toti cei din jur.
De regula, incarcarea si descarcarea trebuie sa fie facuta de personal specializat, cu experienta in domeniu si cu acces la utilaje speciale in acest sens.
Siguranta trebuie sa fie primul element de care trebuie sa se tina cont la un astfel de transport. Tocmai de aceea, in foarte multe cazuri este bine sa fie insotite de escrte civile sau chiar de politie.
Ce se poate transporta prin servicii de transport agabaritic?
Exista o multime de produse si utilaje care pot fi transportate in acest fel: utilaje agricole si industriale, diverse ambarcatiuni si structuri metalice, turbine eoliene, rezervoare, transfrmatoare sau orice alta piesa pentru care costul de demontare si montare la locul de destinatie este mult mai mare decat costul de transport direct.